söndag, oktober 21, 2007

Öppet brev till inskränkta vänsterbloggare

Det slår mig när jag surfar runt i bloggosfären att vänsterbloggare ytterst sällan länkar till bloggar som ligger det minsta till höger. Det kanske inte är så konstigt tänker ni, men det tycker faktiskt jag. Hur som helst så märker jag en tydlig skillnad mellan vänster och högerbloggar. Det är mycket vanligare att högerbloggare även länkar till vänsterbloggar. Själv länkar jag lite hur som helst, både till höger och vänster, upp och ner, kors och tvärs. Det är ju det som är själva grejen med bloggandet - att bryta åsikter med människor som inte tycker samma som en själv. Det öppnar oftast upp för spännande och intressanta diskussioner. Ibland går man dessutom ur diskussionen med en något reviderad uppfattning. Det är utvecklande. Det är bra.

Jag tycker det är synd att vänsterkartells-anhängarna är så inskränkta och trångsynta att de inte kan se fördelarna med att lyssna till åsiktsmotståndare. Givetvis finns det trångsynta högerdebattörer också, men de är inte lika vanligt förekommande. Vänsterns inskränkthet är mer påtaglig. Inget får rubba deras åsikt. De stänger helst in sig i sin egen uppfattning med både ögonbindel och dubbla hörselskydd. De vet vad som är bäst och ingen ska få dem att tro något annat. Punkt.

DN, SvD, www.twingly.se

Inga kommentarer: