lördag, oktober 20, 2007

Aftonbladet i maskopi med elektronikbranschen

Aftonbladet lurar sina läsare att köpa urusla elektronik-produkter.

"Prisras på platt-tv!
Fynda före julruschen! Rea på platt-tv!
Nu rasar priserna på platt-tv igen.
Den gamla tekniken ska bort innan julhandeln - och det finns riktiga fynd i reahögen", skriver Anna Åberg i en artikel i Aftonbladet.


Ja, ni känner säkert igen rubrikerna. Prisras på platt-tv? igen. Ungefär en gång i månaden står det att läsa om prisras på platt-tv i Aftonbladet. Eftersom jag går i köpa-ny-tv-tankar så brukar jag faktiskt läsa dessa artiklar. Problemet är att de produkter som "rasat" i pris innehåller urusel teknik som egentligen ingen borde köpa? Ingen ska luras att köpa en ny tv som kanske inte fungerar om några år. Det hjälper absolut inte att tv:n är någon ynka 1000-lapp billigare.

Vad har egentligen elektronikbranschen för avtal med aftonbladet? Reklam (produktplacering) om nya prisras skyltas upp på varje ställe där Aftonbladet kan inhandlas och givetvis på tidningens egen förstasida.

Är detta förstasidesnyheter som läsarna önskar? Är detta seriös journalistik? Är det bra att aftonbladet lurar sina läsare?

Nej !

http://www.twingly.se/

Inga kommentarer: