söndag, oktober 07, 2007

Mona Sahlin vill... blablabla... åsså höja skatten

Vi var nog många som tittade på agendas direktsända tv-duell mellan Reinfeld och Sahlin ikväll. Jag är nog inte ensam om att tycka att Mona Sahlin bara babblar och babblar utan något egentligt innehåll. Aldrig att hon kan komma med något konkret som erbjuder väljarna ett alternativ. Personligen tyckte jag Reinfeldt vann debatten med hästlängder.

Mona Sahlin fick iallafall fram att när sossarna får regeringsmakten kommer de att höja skatterna för höginkomsttagarna för att förstärka ersättningen i trygghetssystemen. Det hon givetvis inte nämner är att hon kommer att höja skatterna även för de som tjänar över 19 000 kr i månaden, det är inte vad jag kallar för höginkomsttagare.

Jag trodde i min enfald att Mona Sahlin och socialdemokraterna ikväll skulle passa på att presentera en ny fräsch politik som möter upp mot de önskningar som svenskarna har och som skulle kunna vara ett alternativ till den borgerliga politiken. Ack, vad jag bedrog mig.

Fredrik Reinfeldt då? Jo, jag tyckte han däremot kändes fräschare än vad jag väntat mig. Lite annorlunda retorik. Inte så mycket av ordet utanförskap vilket jag tycker är bra. Jag är SÅ trött på det ordet. Han hade också som vanligt en lugn och behärskad ton i debatten som faktiskt funkade lika bra mot Sahlin som mot Persson. Reinfeldt blev lite skarpare i tonen i rätt lägen, t.ex. när Sahlin stod och ljög om vem sossarna kommer att höja skatten för om de kommer till makten.

I övrigt tyckte jag det var en ganska stillsam och fin debatt, de verkade ganska ense om mycket. Frågorna om t.ex. utbildningspolitiken slutade väl mer eller mindre i enighet.

Måste nog tillstå att jag faktiskt saknar Göran Persson i den här typen debatter. Det blev eldigare, hetsigare och mer nerv i ordväxlingen när Persson debatterade.

Läs också:
Loj duell mellan Reinfeldt och Sahlin
Hett i skattefrågan

Pingad på http://www.twingly.se/

Inga kommentarer: