fredag, oktober 05, 2007

Per Nuder vill skapa trygghet

Hörde på tv4 nyheterna ikväll: Per Nuder vill sänka arbetslösheten genom att skapa mer trygghet på arbetsmarknaden. Vad menar han egentligen? Han säger att med större trygghet på arbetsmarknaden så vågar man byta jobb. Syftade han på regeringens generösare regler för exempelvis visstidsanställningar?

Jag håller med om att nuvarande (och tidigare) arbetsmarknadspolitik låser fast folk på arbetsplatser där de kanske inte trivs eller har svårt att komma till sin rätt. Detta är självklart förödande för både arbetstagare och arbetsgivare. Lösningen på denna politik är dock inte att reglera arbetsmarknaden ännu hårdare utan att tvärtom förändra arbetsrätten och ta bort principen sist in - först ut.

Det spelar ingen roll om det står skrivet visstidsanställning eller tillsvidareanställning på ditt anställningsavtal. Om du är sist anställd så är det ändå du som ryker först vid ev arbetsbrist, oavsett anställningsform. Du har med nuvarande regler ingen som helst möjlighet att påverka dina chanser till fortsatt anställning? Är det trygghet? Öppnar det upp för större rörlighet på arbetsmarknaden?

Nej, självklart inte. Med denna stelbenta arbetsrätt så vågar folk inte säga upp sig ifrån sin gamla arbetsplats även om de vantrivs för då hamnar de sist i turordningslistan på nästa arbetsplats. Det är bara att börja om på ruta 1. DET är den trygghet Per Nuder och Socialdemokraterna har att erbjuda löntagarna.

Andra artiklar i ämnet: DN, SvD
Pingat på http://www.twingly.se/

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,

Ville bara säga att jag gillar det du skriver. Nyktert och välskrivet.

Kan också tipsa om några inlägg på samma tema som jag skrev medans jag jobbade vid Arbetslivsinstitutet.

http://web.mac.com/mikeswe/Olssons_Webbplats/Olssons_Blogg/Poster/2007/1/9_Sverige_som_lagsport....html

Mvh
Mikael

Peppe sa...

Hej mikael, tack för dom orden. Nu blev jag glad :)

Tyvärr funkade inte den web-adressen du angav. Jag kommer bara till en sida där det står: "Sorry, but we can't find the iWeb page you've requested... osv.

Jag blev hemskt nyfiken att läsa dina inlägg så om du läser detta får du gärna återkomma med den rätta adressen.

Anonym sa...

Hej,

Tydligen är det något problem med å,ä,ö i rubrikerna i nya programvaran. Men, klicka på mitt namn och titta i bloggarkivet - tror att det jag menade fanns runt 9 januari (Sverige som lagsport...).

http://web.mac.com/mikeswe

Mvh
Mikael

http://web.mac.com/mikeswe/Olssons_Webbplats/Olssons_Blogg/Poster/2007/1/9_Sverige_som_lagsport....html

Peppe sa...

Har läst ditt inlägg nu och håller med till 110%. Äntligen någon som sätter ord på det jag försökt få fram i alla år.

Jag rekomenderar alla att gå in och läsa detta. Mycket bra Mikael :)