söndag, september 30, 2007

Vi älskar att hata Göran Persson

Tänk vad folk håller på. Ältar samma saker hela tiden. Nu är han på tapeten igen. Folk är hatiska, inte för den politik han bedrivit, utan för vad han gör och inte gör efter det att han slutat som politiker. Nu går vi igång på att han har startat ett eget företag och att han på det viset kan tillgodoräkna sig ett högre avgångsvederlag än han hade gjort som vanlig anställd. Förra gången var folk vansinniga för att han köpt sig en herrgård. Men herre gud, sluta gnäll på såna saker. Ska det gnällas så är det väl bättre att gnälla på den politik som låste fast människor i falska trygghetssystem och befriade medborgarna från eget ansvar.

Jag är så trött på den personfixerade nyhetsrapporteringen så jag håller på att spricka. Nästan alla riktigt stora nyhetshändelser de senaste åren har handlat om vad politiker gör utanför sin profession, eller hur de är som personer. Varför blir det så sällan stora nyhetsuppslag och diskussioner kring de politiska beslut som förändrar människors liv i grunden?

Framförallt röstar jag på politiska partier som bedriver den politik som står närmast mina egna grundläggande värderingar och som jag tror är bäst för sverige, jag röstar inte på enskilda individers personlighet, moral eller attityd.

Politiker ska granskas, ställas till svars och ta ansvar gentemot medborgarna, men inte för personliga tillkortakommanden eller för vad de gör i sitt privatliv utan för sina politiska beslut.

(DN)

Inga kommentarer: