onsdag, september 05, 2007

Fan, Odenberg !

Bättre fly än illa fäkta? Mikael Odenberg, va fan ! Jag trodde inte det skulle vara du som inte kunde sitta stilla i båten. Att det finns olika åsikter och görs olika bedömningar inom regeringen borde vara en självklarhet för en erfaren politiker som dig. Ibland måste man rätta in sig i ledet för att laget ska kunna vinna. Dessutom var tydligen inte finansplanen slutförhandlad vilket innebär att Odenberg fortfarande hade chans att påverka innehållet.

Om jag inte får som jag vill så slutar jag säger Mikael Odenberg och skyller på hur processen gått till väga. Han avgår pga att regeringen gett en fingervisning om hur mycket man bedömmer skulle kunna sparas in på försvaret innan man angett vilka uppgifter försvaret ska syssla med i framtiden.

Jag tror precis som Fredrik Reinfeldt att man som ledare måste ge en indikation om vart man vill hamna och definiera målen innan en förändringsprocess dras igång, iallafall om man vill nå några resultat. Annars händer ingenting, det går för långsamt och blir oeffektivt.

Jag har inte så mycket insikt om vad Odenberg stod för politiskt men min uppfattning var ändå att han verkade vara en sympatisk person med vettiga ideer det lilla man nu har hört från honom.

Det är beklagligt att han väljer att lämna regeringen, men det är hans beslut och man kan bara konstatera faktum.

Inga kommentarer: