torsdag, november 01, 2007

Sören Holmberg är ute och cyklar

Sören Holmberg cyklar på ostadiga hjul när han pekar på bristande ledarskap i Schenströmaffären. Det är väl självklart att Reinfeldt var tvungen att försvara sin statssekreterare tills dess han fått fler fakta på bordet. Ett bra ledarskap avgörs inte i första hand av hur man klarar att svara på medias frågor. Det är möjligt att Reinfeldt hade kommit bättre ur situationen om han direkt gått på den dömande linjen utan att närmare granska händelsen. Men är det så en bra ledare ska agera? Så vill iallafall inte jag att min chef ska uppträda om jag anklagas för något. En duktig ledares största fokus ska vara att försvara sina medarbetare tills dess förtroendet dem emellan har brutits. Att forcera fram ett beslut och avsätta Schenström för att själv komma i bättre dager är inget bra ledarskap enligt min mening.

"Fredrik Reinfeldt har inte klarat av det här bra direkt. Han har dels varit alldeles för arrogant mot journalister, dels försvarade han Ulrica Schenström för länge", säger Sören Holmberg i SvD.

Jag tycker precis tvärtemot Holmberg att det var strongt av Fredrik Reinfeldt att våga stå upp och försvara Schenström. Givetvis var han i det läget väl medveten om att han själv kunde hamna i underläge om påståendena var korrekta. Det var på tiden att någon politiker äntligen vågade visa lite kurage och kritisera massmedias döma-utan-bevis-journalistik.

Läs också:
Holmberg: "Klart att förtroendet minskar"
Schenström hade jouren – Reinfeldt häver sekretessen
Förundersökning inledd mot Schenström
"Schenström förbrukade sitt förtroende"
"En av mina tyngsta stunder"
Mp anmäler Reinfeldt till KU

www.twingly.se

2 kommentarer:

photoimagine sa...

Håller helt med dig. Tycker också att statsministern var lysande på presskonferensen.
Gillar hans ödmjuka framtoning som kommer att vinna i längden. Han kommer att gå stärkt ur den här affären.
Till skillnad från Holmberg tror jag att sympatierna kommer att öka allt eftersom.

Peppe sa...

Ja, det får vi hoppas på. Problemet är att folk inte riktigt hunnit med att vänja sig vid Fredrik Reinfeldts moderna ledarstil ännu.