lördag, november 10, 2007

Hur tjänar Blogger sina pengar?

Kom plötsligt att tänka på... hur tjänar Blogger sina pengar? Det måste kosta hur mycket som helst att driva en sådan här verksamhet. Bara lagringsplatsen för all data måste ju vara enorm?

Skapa din blogg nu - Kostnadsfritt! Så det står på deras välkomstsida. Vad är tanken, kommer man så småningom att ta betalt av sina bloggare? Eller vart får de pengarna ifrån? Jag är uppriktigt sagt lite orolig för Blogger. Det enda jag vet är att Google har annonser på en del bloggar. men det kan ju långt ifrån täcka alla kostnader?

Jag vill inte att min blogg helt plötsligt ska upphöra. Man har ju nästan blivit beroende av att skriva en snutt varje dag.

Skapa en blogg i tre enkla steg:
1. Skapa ett konto. 2. Namnge din blogg. 3. Välj en mall.
Klart!

Jag tycker det här fenomenet är fantastiskt. Det är så enkelt att vem som helst i tre enkla steg kan skapa en alldeles egen blogg. Alla människor får möjlighet att göra sin röst hörd utan att bli avbruten.

Den som vill vara anonym kan vara det utan att någon tycker det är konstigt. Själv är jag anonym för att verkligen våga skriva allt jag tycker och känner utan att det på något sätt påverkar mitt arbete eller min privata umgängeskrets. Om jag hade angett mitt eget namn så hade jag också angett alla på mitt arbete då jag skrev om vad som händer där. Skulle jag skriva om min familj så hade ju alla som känner mig vetat vem jag menar, och det hade inte känts alls bra.

Förmodligen behöver jag nog inte vara orolig för huruvida Blogger överlever eller inte. De vet nog vad de gör för att få in pengar till sin verksamhet. Kanske får de till och med över en slant när alla kostnader är betalda. Vad vet jag?

www.twingly.se

Inga kommentarer: