torsdag, november 08, 2007

Diskriminering stoppade facklig karriär

Jag har tidigare starkt kritiserat fackets täta koppling till sossarna. Exakt hur omfattande den varit har jag iofs varit lite osäker på. Idag fick jag dock tydliga belägg för mina påståenden då jag talade med vår facklige företrädare. Han berättade (i förtroende) om en kompis till honom som engagerat sig fackligt och som också var mycket duktig och påläst i alla fackliga frågor. På företaget där han var klubbordförande var samtliga anställda medlemmar i facket vilket är ganska ovanligt idag. Killen gjorde så bra ifrån sig att han blev föremål för diskussion när man från regionalt håll sökte en ny heltidstjänst på avdelningen. Mängder med positiva omdömen kom fram i diskussionen. Han var verkligen rätt man. Allt talade för att killen skulle få denna heltidstjänst då någon plötsligt avslöjade att han hade röstat på moderaterna i senaste valet. I samma sekund vände samtalet fullständigt och alla positiva omdömen förvandlades till kritiska och minst sagt nedvärderande formuleringar. Det blev avslag på ansökan. Han fick inte det eftertraktade jobbet.

Jag trodde knappt mina öron när jag fick höra detta. Även om jag visste att fackets koppling till sossarna är stark så trodde jag faktiskt inte att det förekom den här typen av diskriminering. Är inte fackets uppgift att motverka just sånt här? Hur hade man agerat om en privat arbetsgivare valt bort eller sagt upp en kvalificerad person av politiska skäl? Jag tycker det här är hårresande.

Det klart man blir förbannad. Tyvärr kan jag inte påverka fackets galenskaper eftersom jag inte är medlem. Men det är nästan så att jag nu vill gå med i facket bara för att kunna verka för att de här vansinniga sossediktaturfasonerna städas bort från den fackliga verksamheten.

Är jag överhuvudtaget välkommen som medlem i facket om jag röstar borgerligt?

(SvD)
(DN)

www.twingly.se

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag var under en kortare tid facklig förtroendeman på mitt jobb (bekriver inte noggrannare).
Insåg snabbt att reglerna för hur man skulle arbeta fackligt var satta på förhand inom snäva gränser, egna inititaiv uppmuntrades inte och man skulle följa vad de fackligt överordnade tyckte (för ögonblicket..)
Fackliga ärenden sammanblandades med privata (till egna förmåner etc).
Hyckleriet inom facket är enormt, precis som i övriga Sverige.
/3350

Peppe sa...

Ja, jag har också hört en hel del liknande historier som uppriktigt sagt skrämmer mig. Jag tror iofs att facket kan ha en roll att spela även i framtiden men då måste de helt bryta med Socialdemokraterna. Folk kommer inte att acceptera detta mycket längre. Folk jag pratar med är enormt trötta på att agera Socialdemokratiska valarbetare för medlemmarnas pengar.