måndag, augusti 13, 2007

Hårdare tag mot utbrända?

Måste säga att jag är kluven till Socialstyrelsens nya riktlinjer för sjukskrivning av personer med utmattningssyndrom och depression. Är detta ytterligare ett exempel på hur regeringen nu stramar åt för alla människor pga att vissa har utnyttja systemet.

Jag är medveten om att något måste göras, men är tveksam på om inte detta trots allt är i tuffaste laget. Jag är framför allt rädd för att människor som verkligen är sjuka och som behöver en sjukskrivning för att återhämta sig nu ska vägras detta och istället tvingas tillbaks till jobbet utan pardon.

Enligt DN:s artikel står det att måttlig eller allvarlig depression även fortsättningsvis ska vara tillräckligt för sjukskrivning i 3-6 månader. Lindrig depression ska dock ej kunna generera sjukskrivning vilket kanske är riktigt? Man får nog pallra sig iväg till jobbet även om man är lite deppig eller ledsen.

Vad gäller utmattningssyndrom kan en person endast sjukskrivas om hon eller han har betydande sömnsvårigheter och då initialt 3 veckor, och efter etablerad åtgärdsplan gradvis återgång i arbetet inom 12 veckor.

Om läkarna med hjälp av dessa riktlinjer kan urskilja de verkligt sjuka från bluffsjuklingarna (som stannar hemma för att de har fått en buse i näsan) så är det här ett bra förslag. Jag ställer mig dock tveksam till om så blir fallet?

Framför allt är jag rädd för att allmänheten, gemene man, efter detta kanske kommer att göra egna tolkningar att all psykisk ohälsa är flum, inbillning, ingen riktig sjukdom. Det kommer isåfall göra livet ändå kämpigare för alla de människor lider alla helvetes kval och som redan idag har stora problem med att få acceptans för sin sjukdom och känna delaktighet i samhället.

Jag är som sagt kluven inför detta, jag vet inte exakt vad jag ska tycka om förslaget ännu. Dock tror jag generellt sett att korta sjukskrivningar med gradvis återgång i arbetet, kombinerat med annan rehabilitering, är positivt i de flesta fall... för de flesta människor.

Inga kommentarer: