lördag, augusti 06, 2005

Från Helsingfors till Kabul

Såg färdigt friidrotten och kan konstatera att det kommer att bli en spännande avslutning på sjukampen imorgon. Det är så jämt det kan bli mellan Barber och Carro efter den första dagen. Tyvärr är det väl Barber som har sina favoritgrenar kvar i längdhopp och spjut. Men som många har sagt tidigare så har aldrig Carro hittills behövt att riktigt ta i under ett 800 meters lopp efter som hon kunnat vinna ändå, men imorgon lär hon bli tvungen till det. Det är i den, den sista grenen, som sjukampen kommer att avgöras. Ska bli kul att följa det imorgon.

Efter friidrotten stängde jag av tv:n och satte mig i min nyinköpta fåtölj, med värmeljus på bordet och en varm filt över benen, för att fortsätta på min påbörjade bokläsning - Bokhandlaren i Kabul. Detta avsnittet handlar om bokhandlarens son, Mansur Khan, och den tristess han upplever i den lilla bokaffären i kabul. Han vill göra annat här i livet än att sitta i en dammig liten bokhandel och behöva vara trevlig mot de få kunder som då och då tittar in i butiken. Han börjar intressera sig för tjejer, han vill åka utomlands och han vill framför allt studera igen. Pappan, Sultan Khan, tvingade honom att avsluta gymnasiet för att stå i pappans butik.

När jag slutar läsa är Mansur, tillsammans med två kompisar, på väg till Mazar-e Sharif efter en kallelse från Ali. Han gör den sk Pilgrimsfärden till Alis grav för att få förlåtelse och att rena sig från synd och bli en "riktig" muslim.

Inga kommentarer: