lördag, maj 30, 2009

Vad händer på börsen?

Jag är visserligen amatör på aktier men trodde ändå jag hade lite koll på läget. Min tro var att vi hade nått botten och att det skulle fortsätta uppåt, men känner mig mer o mer osäker på detta. Nu går börsen ner igen, iallafall mina aktier.

Värdeökningen på mina aktier är just nu: ynka + 1%. Var uppe i + 22% för några veckor sedan. Konstigt. Eller? Var de senaste månadernas uppgång bara en tillfällighet? Hade vi kanske inte nått botten trots allt? Ska vi ändå djupare?

I höstas och i början på året kunde jag snitta ner mig på tidigare köpta aktier i min portfölj när de gick neråt men nu vågar jag inte handla fler aktier pga att semesterbudgeten kan spricka. Kanske ska jag plocka ut pengar från mitt framtidskonto på swedbank vilket jag hittills inte har rört. Får lura vidare på det.

För er som inte känner till det så har jag följande aktier:

LBI - snittinköpskurs 31,10 kr
New Wave - snittinköpskurs 14,94 kr
Saab - snittinköpskurs 67,08 kr
SAS - snittinköpskurs 4,46 kr
Swedbank - snittinköpskurs 48,45 kr
Swedbank, pref - snittinköpskurs 48 kr
Volvo - snittinköpskurs 35,20 kr

Jag vet, det är riskfyllda aktier, det säger iallafall experterna. Men jag går min egen väg och det har gått bra tidigare. Har visserligen bara sålt en gång, men då gjorde jag en vinst på ericsson med 300%, trots att "experter" varnade för aktien när jag köpte den.

Inga kommentarer: